Månedens profil

Månedens profil hos Thy Erhvervsforum er en lokal virksomhed, der tilbyder en service eller et produkt, som skiller sig ud fra mængden. Virksomheden bidrager til, at erhvervslivet i Thy fremstår med en bred vifte af kompetencer, færdigheder og kvaliteter.

Denne månedens profil er virksomheden:

WoolDays Thy ApS 
Lotte Littau Kjærgaard
www.wooldays.dk

Mit navn er Lotte Littau Kjærgaard. Jeg har netop købt rettighederne Nordby Wooldays Fanø (tidl. Fanø Strikkefestival) og flytter strikkefestivalen til Hurup Thy i 2024. Fanø Strikkefestival har eksisteret siden 2005 og har gennem årene tiltrukket mellem 8-10.000 gæster til deres årlige, unikke og meget anerkendte festival.

Baggrund:

I år 2000 startede jeg firmaet Creativ Company A/S i Holstebro sammen med en tidligere kollega. Vi drømte om at skabe en unik arbejdsplads, som var funderet på tre ben:

  • En økonomisk sund forretning, fordi det er nøglen til frihed.
  • En virksomhed hvor omdrejningspunktet er kreativitet – både i form af selve produktsortimentet men også måden hvorpå vi driver og udvikle forretningen.
  • Verdens bedste arbejdsplads. Vi vil se hvor langt vi kan gå i at skabe et Utopia af en arbejdsplads.

Creativ Company A/S er i dag en virksomhed med +300 ansatte, med salgsselskaber i 9 lande som sælger kreative materialer og legetøj til 40 forskellige lande – til alle som vil betale for varerne. Det vil sige:

  • B2C markedet på mange forskellige online platforme samt i egne fysiske butikker i Finland og Danmark
  • B2G markedet primært i de nordiske lande via EU-udbud
  • B2B markedet – alt fra boghandlerkæder, supermarkeder, havecentre, hobbybutikker, TV-shops, abonnementsordninger, drop-shipment løsninger og meget, meget andet.

I 2016 overdrager jeg stafetten som CEO til vores salgsdirektør og samtidig går vi i gang at afsøge den mest optimale model for fremtidens ejerskab af Creativ Company A/S. Vi beslutter herefter at sælge 51% af vores aktier til kapitalfonden Capidea og derved igangsætte et generationsskifte for os ejere. I sommeren 2021 bliver generationsskiftet tilendebragt da jeg stoppede fra driften som direktør for kreativitet og trivsel.

I sommeren 2023 bliver jeg opmærksom på at ejerne af Nordby Wooldays Fanø (tidl. Fanø Strikkefestival) efter 18 år med strikkefestival og med ca. 8-10.000 strikkeglade gæster pr. år har besluttet at stoppe og dermed lukke festivalen. Det synes jeg er en skam og tager derfor kontakt til ejerne for at høre om jeg kan overtage konceptet og flytte det til andet sted– fx til Thy. Det får jeg lov til fordi de mener jeg har den rigtige baggrund og erfaring – og fordi det er Thy. Fra én nationalpark til en anden.

Hvorfor en strikkefestival?

Jeg tror på at håndarbejde - og måske især strikning og hækling, er så en vigtig del af vores kultur og kulturarv at det skal fastholdes og bevares. Fordi man på tværs af generationer, alder, køn, evner, social status, alene eller sammen med andre - ikke blot formår at skabe et unikt og individuelt slutprodukt, men fordi selve processen giver mulighed for værdifuld fordybelse, ny læring, kreative udfordringer og en oplevelse af flow, ro og meningsfuldhed, så er håndarbejde værd at bevare og værne om.

Jeg vil skabe en strikkefestival af høj kvalitet, som strikke- og garnentusiaster vil vende tilbage til år efter år. En begivenhed hvor lokal forankring og engagement går hånd i hånd med kreativitet, højt humør og de mange bundlinjer. Så i weekenden d. 20.-22. september 2024 afholdes WOOLDAYS THY for første gang i Hurup. En begivenhed, som jeg håber rigtig mange i Thy vil bakke op omkring, så vi sammen kan byde flere tusinde gæster velkommen til vores egn.

Men hvorfor lige Hurup Thy?:

I 2019 køber min mand og jeg den naturskønne ejendom ’Kobberøgård’ i Sydthy og begynder nedrivning, ombygning og opbygning af vores fremtidige bopæl. Vi forventer at flytte fra Holstebro (hvor vi har boet hele vores liv) til Thy i foråret 2024. Og fordi jeg har oplevet et fantastisk engagement og en stor vilje til at gøre en forskel bl.a. hos Byklyngen Hurup Thy og thyboer generelt var valget på Hurup og Thy en selvfølgelighed for mig. 

Hvad gør dig anderledes: 

En primadonna er en person der har et mål, der er højere end sig selv… - sådan én er jeg.

Jeg har aldrig været drevet af penge, prestige eller magt. Men at kunne gøre noget for andre, sammen med andre - det har altid været min drivkraft.

Hvad er dit motto: 

Jeg har flere situationsbestemte oneliners…. – en af dem er at man aldrig er bedre end sin seneste forestilling.