Sunde køer yder bedst, er mottoet i Kvægdyrlægerne Kronborg, som har hovedkontor i Thisted. Derfor har virksomheden, der 1. juni fejrer 25 års-jubilæum, altid haft som mål at tilse køerne, før de blev syge. Og det er en model, som landmændene kunne, og stadig kan, se fidusen i.
Da Kvægdyrlægerne Kronborg for 25 år siden startede praksis op i Thy, blev det begyndelsen på en helt ny måde at drive dyrlægevirksomhed på. I dag kender vi abonnementsmodellen fra filmtjenester, musik og kasser med hverdagsmad. Men det var dengang ganske nyt i Danmark, at man også kunne få dyrlægen på abonnement.
Jakob Glasius startede virksomheden op på egen hånd 1. juni 1999. Dengang var det også et nyt koncept udelukkende at beskæftige sig med kvæg; normalen var at have en blandet praksis, hvor alle dyrearter blev tilset.
Der blev indført ugebesøg på en fast ugedag hos alle kunder med malkekvæg, og ved disse besøg tjekkede han køerne for at sikre, at de ikke var på vej til at blive syge.
”Ideen er stadig, at ”sunde køer yder bedst”, og derfor er det bedre at holde besætningens køer sunde i stedet for at vente på sygdom og reparere på det,” forklarer Jakob Glasius: ”Jeg havde hørt om et israelsk system, hvor man havde faste ugebesøg i besætningerne, opsamlede data og analyserede på dem for at kunne gøre de rigtige tiltag, og det ville jeg gerne afprøve.”
Ret tidligt stod det klart, at ikke alle landmand ønskede dette koncept. De nye kunder der kommer til, bor længere og længere væk. Overvejelserne i praksis har ændret sig fra i starten at handle om, hvorvidt man nu skulle tage kunder ind fra Mors, eller Hanherred, til ikke at været et issue, hvor langt væk kunderne bor. Der er bl.a. kommet kunder til på Salling og i Vestjylland, fordi samarbejdet om køernes sundhed med landmænd der ønsker god sparring og ugebesøg til fast pris er sat i fokus.
Rianne Blom-van Heerewaarden, Nørre Fuglsang (500 køer), udtaler, “Vi erfarer samarbejdet som meget positivt! Sammen arbejder vi for at øge sundheden ved køerne, og løfte hele besætningen til et højere niveau.”
Simon Berends, Simon Berends Dairy (1600 køer) tilføjer desuden, at ”Det er dygtige dyrlæger, som er gode til det de laver, vi er gode til at hjælpe hinanden videre! Jeg kan klart anbefale at bruge deres kvaliteter!”
De 2 hollandsk uddannede dyrlæger og medejere, Mirjam og Francesca, har også været med til at tiltrække flere udenlandske assistenter. Således har der udover danskere også været ansat flere dyrlæger fra Holland, Canada, Tyskland og Rumænien! Alle har bidraget med noget, som har gjort at praksis hele tiden har udviklet sig.
Den dag i dag arbejder Jakob Glasius stadigvæk som dyrlæge og medejer, og han er fortsat fuld af ideer til udvikling af praksis. Udover de fire ejere er der yderligere ansat tre dyrlæger, en laborant, en kontorassistent og tre klinikassistenter. Sammen driver de det der til dagligt kaldes ”Kronborg”.
Mens ugebesøg stadig er den primære drivkraft, har Kvægdyrlægerne Kronborg også fundet andre indtægtskilder i de senere år. Således har de startet scanneracademy.dk, som er en online læringsplatform for dyrlæger over hele verden! Derudover er de blevet forhandler af en række udstyr til brug i praksis.
”Vi forhandler kun udstyr som vi selv tror på,” siger Mirjam Steffensen og fortæller, at også de senest indkøbte blodprøvemaskiner til bilerne (BovilabTM) har været en god investering. ”Tænk, at vi nu kan køre en blodprøve på gården, og 7 minutter efter har svaret og kan behandle koen derefter! Hvem ville have troet det for bare 5 år siden,” siger Francesca Maassen.
Landbruget har ændret sig i de seneste 25 år, og hvor en gennemsnitskunde i 1999 havde omkring 100 køer, så er der i dag flere kunder med flere end 1000 køer, som har valgt ugebesøg til en fast prisaftale.
Én ting vil aldrig ændre sig, er ejerkredsen enige om: ”Vi vil arbejde for sunde køer, og vi vil gøre det med ugebesøg til en fast pris.”