Sofie Lingeri: Webshop som ny salgskanal

 

Susanne Hosbond, indehaver af Sofie Lingeri på Mors og i Thy, fandt selv frem til behovet for en webshop. Virksomheden havde hidtil kun beskæftiget sig med fysiske butikker, men i kraft af en stigende digital tendens, valgte Susanne Hosbond, at der skulle andre boller på suppen. Hun opsøgte derfor selv alternativerne og opdagede muligheden for støtte igennem SMV:digital.

Sofie Lingeri er en butik, som hovedsageligt sælger undertøj til kvinder. I 2000 d. 1. marts begyndte det hele, da Susanne købte Sofie Lingeri af Ib og Irma Mossø, som havde drevet butikken i over 20 år i Nykøbing. Butikken var opkaldt efter deres datter.
I 2006 d. 1. maj åbnede butikken i Thisted i Løve Apotekets gamle lokaler og lige siden har tingene kørt på skinner.

Udfordringen:

Susanne opdagede med tiden, at den digitale udvikling pegede i én retning – og det var fremad. Hun kunne mærke, at kunder begyndte at efterspørge et sted på nettet til at købe hendes produkter. Sammen med en voksende facebookside, følte Susanne, at det var på tide at starte en webshop. Denne skulle altså være med til at sikre fremtiden for virksomheden.

På tidspunktet havde virksomheden ingen form for hjemmeside, hvorfor det hele skulle laves fra bunden. Heri lå en kæmpe udfordring, da dette var uvant territorium for Susanne.

Under et foredrag om e-handel blev Susanne gjort opmærksom på muligheden for støtte igennem SMV:digital på opfordring af Thy Erhvervsforum. Hun sendte en ansøgning afsted og blev godkendt.

”Jeg stod og manglede en webshop, men vidste intet om hvor man skulle starte eller begynde. En mail tikkede ind fra THI om et google kursus og sammen med min ansatte, Emma, tog jeg afsted. Efter kurset blev jeg gjort opmærksom på, at man kunne søge midler til rådgivning, hvilket passede perfekt til hvor jeg var i processen. Jeg følte mig ikke ordentligt klædt på og vidste ikke hvad jeg skulle tage højde for. Så rådgivningen fra SMV:digital gav rigtig god mening for mig.”

Ansøgningsprocessen var lidt langsommelig:

”Jeg endte med at udfylde ansøgningen i samarbejde med min valgte rådgiver. Dette var jeg fast besluttet på, da jeg aldrig havde prøvet sådan noget før og ikke kendte sproget, som sådan nogle ansøgninger skal skrives i.”

Løsning:

Til at finde en leverandør til at udvikle webshoppen har Susanne været meget opsat på, at leverandøren har leveret en webshop til en anden lingeriforhandler før, således diverse børnesygdomme er blevet opdaget og behandlet. I stærk kontakt med sin søn, som driver en tøjbutik i Aalborg, har hun fundet frem til SUMOshop.
Løsningen skal kunne integreres med det nuværende lagersystem og kunder skal være i stand til at tilgå webshoppen direkte fra facebooksiden.

Beskæftigelse til medarbejder:

I kraft af SMV:digital er Susanne Hosbond nu i gang med at få udviklet webshop og digitaliseret sin virksomhed. I sammenhæng med dette har Susanne udvidet kontoret, så hendes medarbejder kan få plads til at oprette produkter og vedligeholde hjemmesiden. Webshoppen giver beskæftigelse til en hel medarbejder hos Sofie Lingeri. Fordelen ved webshoppen er også, at Susanne har en frihed til at placere lageret lige hvor hun vil.

Anbefaler SMV:digital til andre:

”Jeg synes, at det er en rigtig god idé at søge om tilskud til rådgivning, især når man som man mig, starter på bar bund. Det er vigtigt, at man bruger sin tid og penge fornuftigt, ellers kan man hurtigt komme skidt fra start. Så det der med at få hjælp til at starte op er en rigtig god idé.”

Men det kræver en vilje og kunnen, fortæller Susanne Hosbond:

”Man skal have viljen til at gøre det. Det er meget tidskrævende, men jeg har lært så meget henover hele processen. Et andet aspekt, som jeg rigtig godt kan lide i forhold til SMV:digital er den uvildige rådgivning, som er med til at give nogle kritiske øjne på projektet. Så finder man ud af hvad man virkelig har behov for og man får sat mulighederne i bokse. Mange butikker er klar over, at man står overfor en digital bølge, men ved ikke hvordan man skal gribe det an.”  

 

Hvad er SMV:digital?

SMV:digital er sat i verden for at hjælpe små – og mellemstore virksomheder med at realisere deres digitale ambitioner. Virksomheder kan søge om tilskud op til 100.000 kr. til rådgivning og på den måde blive klædt på til den stigende digitale tendens.

Tilskudspuljen åbner mandag d. 16/09 kl. 9.00. 12 mio. kr. skal deles og det er først-til-mølle-princippet.

Kunne din virksomhed få gavn af hjælp til en digital omstilling eller til at styrke sit online salg, så kunne SMV:digital være lige noget for dig.

Læs mere om SMV:digital her: https://smvdigital.dk/

 

 


Kunne du tænke dig at høre mere om SMV:digital, kontakt:


Per Kristensen

Erhvervskonsulent

Tilmeld dig nyhedsbrevet, og få de seneste lokale og nationale erhvervsnyheder,
samt info om kommende arrangementer direkte i din mailboks.