Komitéen for udvidelse af Rute 26 og Rute 34 fortsætter arbejdet og vil udfordre infrastrukturaftalens tidsplan

 

Nordvestjyllands trafikale udfordringer er ikke løst, selv om staten har afsat 1,8 mia. kroner til udvidelse af Rute 26 fra Hanstholm til Sallingsund og en udvidelse af Rute 34 fra Skive til Haderup. Selv om Komitéen for udvidelse af Rute 26 og 34 ser positivt på at være skrevet ind i regeringens infrastrukturaftale frem til 2035 med i alt 1,8 mia. kr. er der elementer i planen, som vækker frustrationer.

Det er infrastrukturaftalens tidsplan for Rute 34, der er den store udfordring for det tværkommunale samarbejde i komitéen. Udvidelsen skal først sættes i gang i 2031, og det vil komitéen ikke vente på. Derfor fortsætter den nu de 4 kommuners fælles indsats for bedre trafikal infrastruktur i det nordvestjyske område, og det sker bl.a. ved at udfordre landspolitikerne bag aftalen.

Komitéens formandskab udtaler:

”Uanset det store beløb til Rute 26 og Rute 34 er de trafikale udfordringer her i området langt fra løst tilstrækkeligt effektivt med den indgåede aftale. Rute 34 fra Skive til Haderup er meget smal og udfordrer dagligt både fremkommeligheden og trafiksikkerheden. Det er et problem for al trafikken fra Thy, Mors og Salling, der skal via Rute 34 for at nå motorvejsnettet, og vi kan ikke vente 10 år på at få denne farlige flaskehals fjernet.”,
Formandskabet består af borgmester Hans Ejner Bertelsen, Morsø, borgmester Peder Chr. Kirkegaard, Skive, borgmester Niels Jørgen Pedersen, Thisted og 1. viceborgmester Anne Mette Bang Rasmussen fra Herning Kommune.

Rute 34 skal prioriteres op

Komitéens primære fokus går på at få en udvidelse af Rute 34 rykket frem i regeringens investeringsplan. Komitéen vil i dialog med partierne bag infrastrukturaftalen foreslå at opdele udvidelsen af Rute 34 i etaper, hvor de smalleste cirka 15 kilometer rykkes frem i planen. Der planlægges lige nu møder med transportminister Benny Engelbrecht, med Folketingets Transportudvalg samt med lokalt valgte folketingsmedlemmer, som også skal presse på.

”Hul” på Rute 26 skal lukkes

Komitéen vil i samme forbindelse arbejde for at få den sidste del af Rute 26 – fra Sallingsundbroen til Kåstrup - udvidet med 2+1-strækninger. Denne del af Rute 26 er ikke medtaget i infrastrukturaftalen, men den ventes at blive hårdt belastet af tung trafik i takt med, at aktiviteterne i GreenLab ved Kåstrup udvides. Inden for de nærmeste år ventes det, at op mod 400 lastbiler dagligt skal til og fra GreenLab.
Og endelig skal kommunerne i samarbejdet presse på for at få de fornødne VVM-undersøgelser af de kommende udvidelser sat i gang.


Du er altid velkommen til at sende en mail til Komitéens sekretariat hos Morsø Erhvervsråd: post@mer.dk